fredag den 5. november 2010

Problemer med sanseintegration - sådan gør du, del 1

Jeg har efterhånden skrevet en del artikler om sanseintegration, sansemotorik, serviceloven, gode råd og hvordan du som forælder kan gribe det an, hvis du er landet på denne side fordi dit barn har problemer med det sanseintegratoriske system.  Jeg vil i dette indlæg lave en vejledning til hvordan du kan gribe det an fra du har fået en mistanke om, at dit barn eventuelt har problemer med sanseintegration.

Vær opmærksom på, at denne vejledning vil blive delt op i 3 indlæg for at bevare overskuelighed og overblik i forhold til hvordan du kan gribe det an.

Nedenfor kan du læse om del 1

Symptomer på problemer med sanseintegration
Symptomerne om typiske signaler på problemer med sanseintegration kan du i en uddybende og overskuelig artikel læse om her: http://sanseintegration.blogspot.com/2010/09/problemer-med-sanseintegration.html

Få undersøgt dit barn hos en fysioterapuet/ergoterapeut med forstand på emnet.
Kan du genkende mange af dit barns problemstillinger er det tid til at gå videre og overveje hvordan du skal gribe det an som forælder for at få iværksat et forløb. Nu er det på tide at få undersøgt om dit barn har sansemotoriske problemer i sådan et omfang, at et behandlingsforløb bør i værksættes. Du kan læse om hvordan undersøgelsen kan foregå her http://sanseintegration.blogspot.com/2010/07/den-sansemotoriske-undersgelse-af-min.html

Hvordan får jeg hjælp til mit barns sansemotoriske problemer
Når du har konstateret, at dit barn har sansemotoriske problemer så dukker der masser af nye spørgsmål om hvordan du skal gribe det an i forhold til daginstitutionstilbud, skole, PPR og andre professionelle samarbejdspartnere, der er involveret i dit barn på forskellig vis. I dette indlæg kan du finde de svar du søger http://sanseintegration.blogspot.com/2010/08/hvor-og-hvordan-finder-jeg-sttte-til.html

I del 2 vil jeg skrive mere om de økonomiske muligheder for at søge hjælp via Serviceloven, de psykiske faktorer hos dig som forælder og et par eksempler på hvad træning udretter. Del 2 kommer i løbet af et par dage.

Du kan læse del 2 her http://sanseintegration.blogspot.com/2010/11/problemer-med-sanseintegration-sadan-gr_08.html