lørdag den 23. oktober 2010

Sanseintegration styres af en fed hjerne

I min intense søgen efter at læse om faglig viden om hjernens fantastiske og forunderlige plasticitet er jeg stødt på hjerneforsker Ann Elisabeth Knudsen, som har bragt banebrydende viden om hjernen og dens opbygning hos drenge og piger.
Der er en verden til forskel i opbygningen af hjernen hos drenge og piger. Ann formidler den ret tunge og komplicerede viden på en letforståelig og inspirerende måde som kan perspektiveres og bruges i den praktiske dagligdag
.
Det er nødvendigt at tilegne sig basal viden om hjernens opbygning og komplicerede funktioner, hvis vi som forældre til børn med sansemotoriske vanskeligheder skal forstå det fulde omfang af hvor i hjernen vores børns vanskeligheder sidder. På den måde kan vi bevare overblikket og troen på, at det hjælper, når den videnskabelige forskning faktisk har bevist dette. Hurra! Har jeg næsten lyst til at råbe højt og priser mig lykkelig for, at jeg lever midt en tidsalder, hvor ny og spændende forskning kan hjælpe min søn inden det er for "sent" og hjernens mister sin helt vidunderlige plastiske evne til at udvikle, danne nye neurale netværk og kompensere for vanskeligheder specielle steder i hjernen. Ann Elisabeth Knudsens artikler har været en fantastisk inspiration.

Vidste du, at dit barns hjerne hovedsageligt består af fedt? Ordet "fedt" kan vække mangeartede fascinationer om fedt på flæskestegen, buldrende smør i en pande og andre mærkelige former

Set i et hjernemæssigt perspektiv bør ordet give en positiv association. Tænk sig, at menneskekroppens mest forunderlige del er en næsten ren fedtklump. Inde under hjerneskallen på os sidder en blævrende fedtklump og hjælper os til at navigere, orientere, sanse, udtrykke, leve og udvikle os i verden.

Derfor er kostens betydning og tilførslen af de rigtige næringsstoffer essentielle. Jeg har tidligere skrevet en artikel om hvilken forunderlig og målbar effekt kosttilskuddet EyeQ har haft på min søns udvikling. Det kan du læse om her http://sanseintegration.blogspot.com/2010/09/sanseintegration-fremmes-af-eye-q.html . Indlægget er faktisk skrevet før jeg stødte på Ann Elisabeth Knudsens spændende forskning om netop dette kosttilskud og den klare anbefaling hun giver i forhold til at tage produktet som et tilskud, da det er videnskabeligt bevist, at det er ikke er muligt at opnå den tilstrækkelige mængde fedt i en ellers alsidig kost.

Eye Q indeholder en hel unik sammensætning af fedtsyrer, som er nødvendige for at tilføre hjernen den optimale fedtsammensætning.

EPA er frem for alt nødvendig for at overføre informationer mellem nerveceller og for hukommelsen og vigtigst af alt EPA forhindrer et for stort tab af DHA og AA (arakidonsyre) fra cellemembranen.

DHA fungerer som byggesten i nervecellerne. Den er således særdeles vigtig for udvikling af nerveceller hos fosteret og i de første leveår og selvfølgelig for det fortsatte reparationsarbejde livet igennem.
I Omega-6 gruppen, som stammer fra bl.a. planter findes AA og GLA (gamma-linolensyre).
AA er meget vigtig for funktioner som indlæring, læse- og skrivefærdigheder og koordination. (kilde: Ann Elisabeth Knudsen)

Samtidigt med, at min søn begyndte sin sansemotoriske træning for problemer med sanseintegrationen i marts 2009 begyndte vi at give ham tilskud af EyeQ, da jeg på nettet fandt spændende videnskabelige resultater fra Durham, den såkaldte "Durham-rapport) og det betød, at vores søn gjorde meget markante og målbare resultater på en forholdsvis kort tidsperiode.
 
Jeg er også helt sikker på, at det har betydet, at den sidste læsetest for samsynsproblemerne betød, at han havde rykket sig 2 1/2 ÅR på 7 måneder i læsehastighed. Se ndlægget her, hvis du vil læse mere om testen http://sanseintegration.blogspot.com/2010/10/en-status-vedr-samsynsproblemer.html

Så har du som jeg et behov for, at der er videnskabelig evidens bag de behandlingsmuligheder vi får sat i gang hos vores børn med sansemotoriske eller samsynsmæssige problemer så lad dig inspirere yderligere på Ann Elisabeths hjemmeside på http://www.ann-e-knudsen.dk/