Bevar det mentale overblik når barnets sanseintegration udfordres

Er du landet på min blog fordi du har et barn med sansemotoriske problemer og nu skal i gang med at træne med dit barn er det en god idé at læse dette indlæg, da det tager fat om roden i det hårde arbejde, der venter forude, når du skal i gang med at træne med dit barn. Jeg vil ikke tage modet fra dig, men forbered dig på en hård og intensiv periode, når I skal i gang med at træne med jeres barn. Der er ingen vej udenom og det kan være psykisk hårdt, når dit barn udfordres på dets svagheder og alle problemstillingerne står i en lys lue der midt på stuegulvet, når dit barn klynker fordi kolbøtterne giver ubehag i form af kvalme og ubehag.


Dit barn vil gøre alt for at slippe i sær i starten, da kolbøtter er forbundet med stor ubehag og nogle børn får kvalme af træningen. Det er skrækkeligt at påføre sit barn ubehag eller udsætte det for øvelser, hvor det måske vil gøre alt for at slippe, græde og klynke. Det er i det øjeblik, at din indsats som forælder er altafgørende. Du er den voksne. Du har det store overblik og ved, at disse øvelser vil gøre en positiv effekt i forhold til barnets udvikling, trivsel, indlæring og udholdenhed.

Vid, at det kan blive en hård omgang for hele familien. Tillad jer at tude undervejs, når det bliver for meget. Det er en hel naturlig reaktion og en måde, hvor man lade op igen. Forbered jer på, at dine barns tydelige vanskeligheder kan give en følelse af sorg hos dig som forælder. Det er i orden og helt normalt. Det bliver bedre. Helt sikkert.

Gode råd
  • Anerkend din egen sorg og vær god ved dig selv
  • Opsøg eventuelt professionel hjælp til at tackle din sorg, hvis det påvirker det rigtigt meget
  • Vær forberedt på, at sorgen kan komme igen og igen
  • Når den kommer så giv plads og anerkend den
  • Opsøg eventuelt andre med samme problemer
  • Søg hjælp hos barnets fagpersoner og eventuelt PPR
Når du er bevidst om denne del kan du nemlig kanalisere energi og fokus ud på i at bevare overblik og systematik i den hårde træning dit barn skal i gang med.

Sæt jer små mål i starten. Først dag for dag. Så uge for uge. Måned for måned. Hold fast på jeres mål. Skriv eventuelt ned hver gang I har trænet hvordan det gik. På den måde vil I langsomt kunne skabe jer et overblik over fremgang. Græd og hold om hinanden, når det er svært. Glæd jer, når der er fremgang og I får tårer i øjnene, når jeres børn for første gang kan slå en kolbøtte uden at blive svimmel og få kvalme. Det er nemlig et klart tegn på fremgang.

Indstil jer på, at der vil blive en hård 3-9 måneders periode, hvor der bør være et intensivt fokus på jeres indsats omkring træning af jeres barn. Skift til at overtage ansvaret, når det i perioder er ved at gøre én vanvittig. Det vil man nemlig opleve. Der er dage, hvor man bare får så meget nok af kolbøtter, rutcheture, sjippetove og hvad ved jeg.

Men hold ud og hold om. Lige pludselig vil I se, at jeres indsats nytter. Det vil nemlig ske. Allerede efter få ugers træning oplevede vi en kraftig reduktion i vores søns "sansemæssige trafikpropper" og deraf følgende nedsmeltningsudbrud. Det gav motivation og blod på tanden til at fortsætte træningen i tæt samarbejde med den professionelle træning.



 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...