lørdag den 21. august 2010

Tur til Euro Disney i Paris

Nu er det vist på tide at fortælle om turen til Euro Disney. Vi havde en fantastisk tur og nu, hvor mit knæ ikke længere til dobbelt størrelse efter daglige gå ture på 10-16 km er jeg ved at være klar til at skrive om det.


Lige nu ser Manden og den ældste søn fodbold. Tyskland mod Argentina og jeg kan se af øjenkrogen, at det går vist meget godt for Tyskland. De fører 3-0.

Forventningsfulde og glade vågnede vi tirsdag morgen d. 22. juni. Efter det sædvanlige "pakkestress" og dobbelttjek af rejsepapirer, sygesikringskort, pas, kopi af pas og numre til forsikring og bank. Det er første gang i mit liv, at jeg rejser alene med børn, så der var meget der lige skulle tjekkes og holdes styr på.

Vi havde bestilt rejsen gennem FDM-travel. En pakkerejse med transport, Det kan klart anbefales. Vi fløj fra Tirstrup lufthavn med Cimber Air til København og fra København til Paris fløj vi med Air France. Turen derned gik helt glat og uden problemer. I Charles de Gaulle lufthavnen blev vi mødt af en noget varmere temperatur end vi rejste fra i Danmark. Jeg lagde mærke til den grimme lufthavn. Det er fragmenter i et stort virvar af gråt beton, sorte stole i plast med grå plastikben, alt for høj temperatur i opholdsrummene og skrattende meddelelser i højtaleren som ingen kan forstå, men efter lidt forvirring fandt vi bussen fra VEA transfer, der mod en betragtelig pris kørte os til Disneyland.

Vi havde valgt at bo på Manhattan New York Hotel, som kan ses på billedet oppe til venstre. Der var en fantastisk udsigt oppe fra 4. sal hvor vi boede. Solnedgange, smukke aftenstemninger med is på balkonen, når vi dødtrætte vaklede i seng omkring midnat.

Et dejligt 4 stjernet hotel 10 minutters gang fra Disneyland og Walt Disney studio. Der er 2 parker. Disneyland Park er noget større end Disney Studios, det æstetiske udtryk er meget fuldendt i Disneyland Park. Øverst på min blog kan ses et billede af udsigten, hvilket indikerer, at det er gennemtænkt, henførende og medrivende. Vi ankom lettere trætte sidst på eftermiddagen på hotellet og havde brug for lige at ligge og sove lidt, tage et bad og så gik vi ud for at se på sagerne og finde et sted at spise aftensmad. Der er en tilhørende "gade" udenfor selve parkerne, hvor der er Disney forretninger, restauranter og souvenirbutikker. Det var meget stemningsfuldt, da det også her er meget gennemført i forhold til Disneys tema. Ingen tvivl om det. Det var så også her, at vi første gang stiftede bekendtskab med de yderst vanvittige og høje priser for mad af middel/dårlig kvalitet. Den første aftensmåltid til børn kunne kun være hotdogs, pomfritter, enkelte kebabs med masser af ketchup og ingen grøntsager. Det var desværre udvalget på alle restauranterne. Selv mellemste og ældste søn blev trætte af det koncept efterhånden. Heldigvis havde vi bestilt morgenmad på hotellet, hvilket var den mest lækre buffet med mange slags frisk frugt, yoghurt naturel, havregryn, appelsin- og æblejuice, mælk, mange morgenmadsvarianter af Kelloggs produktioner, kaffe, te, mælk, vand, mange slås brød og pålæg og oste. Ja, vi var så frække, at vi smuglede både frugt og brød ned i en stor sort pose i min taske under bordet fordi vi så havde til frokost. Det blev en helt sport at se hvordan vi kunne smugle det i tasken uden de mange pænt påklædte tjenere så det.


Disneyland Park

Disneyland Park består af 4 store områder; Fantasy, Discovery, Adventure og Frontierland. Parken er stor og jeg vil klart anbefale, at man har mindst 2 hele dage til den park alene, hvis man ønsker at komme hele vejen rundt. Der er mange smukke æstetiske oplevelser, der får Legoland til at visne i forhold til pragt og overdådighed af sanseindtryk, så der er noget at se på for alle aldersgrupper - også til dem, der ikke er vilde med at prøve forlystelser. Heldigvis for drengene kan jeg jo godt lide det. Så vi prøvede de vildeste rutchebaner i alle områderne. Har man små piger med, der er eller har været i prinsessefasen må man helt sikkert bruge lidt ekstra tid i Fantasyland. Der er en masse varierende farver, karuseller, prinsesser, heste, Minnie i lyserødt, slotte og ikke mindst Disney slottet. Jeg synes det var utroligt smukt og rørende og vil især anbefale attraktionen "It is a small world" som er en helt fantastisk visuel og auditiv oplevelse. Jeg måtte prøve den 3 gange og stod i kø i flere timer for at få så mange billeder som muligt. Drengene fulgte troligt med mod at blive bestukket med både is og løfte om flere ture i de vilde rutchebaner. Det var også der jeg tog de fleste billeder.

Disney studio

Disney studio er et mindre område end Disneyland Park og vi kom omkring hele parken på en hel dag. Det var i starten af vores ophold og der var der ikke helt så mange mennesker, som der var de sidste 2 dage. Attraktionen "Tower of Terror" kan klart anbefales til alle aldersgrupper, hvis man godt kan lide spænding, gysere og ikke mindst at opleve at blive kastet ned fra 4 etage i frit fald og opleve, at det eneste, der gør at man bliver siddende i sædet er sikkerhedsselen. Vi prøvede den flere gange og den var bestemt den lange kø værd. Drengene prøvede den et par gange mere end jeg da mit knæ efterhånden ikke kunne klare at stå så meget længere. Den mest vilde rutchebane var helt klart "Rock Roller Coaster". En fuldstændig vanvittig rutchebane med en del loop, diskotekslys, høj rock og totalt mørke gange, hvor man aldrig vidste om det gik op eller ned. Den var fuldstændig vanvittig i forhold til andre rutchebaner jeg har prøvet her i Danmark. Til sidst fik selv jeg nok af den....

De praktiske formalia

Vær forberedt på, at franskmændene endnu mangler en del systematisering i at få mange folk igennem hurtigt. Det er dårligt organiseret i forhold til, at der er for få steder, hvor folk kan spise i skyggefulde områder. Vi stod i kø alle steder i meget lang tid. Vi vænnede os til det, men mine børn er heller ikke helt små. Det er ganske enkelt for længe for små børn på 3-5 år at skulle vente op til 45 minutter i en lang kø for at prøve en attraktion i ganske få minutter. Derfor er jeg også rigtig glad for, at Mindstepigen ikke var med, men hun må vente til hun bliver lidt større. Kan du ikke tale fransk så vær forberedt på, at rigtigt mange franskmænd ikke kan tale engelsk. Selv den unge generation kan være ekstremt dårlig til det. Så en fransk parlour er nok en rigtig god ting.


Vi mødte et hold gode venner den sidste dag vi var i Disneyland. Vi spiste sammen på café Mickey om aftenen og havde en rigtig hyggelig aften. Vi skal have en aften med mad og rødvin, når de kommer hjem. Se billeder og udveksle musik.


Og til sidst så vær forberedt på, at Disneys mange varierede kompositioner af musikalsk art er OVERALT. Selv, når du hviler de ømme ben på en af de mange toiletter, som i øvrigt er forbløffende rene alle steder.

Det var først 2 dage efter vi kom hjem, at jeg ikke længere kunne høre Disney musik i ørerne!

Det var en fantastisk tur. Og jeg har drømt mig tilbage de sidste dage, hvor vi har set billeder og videooptagelser. Det kan klart anbefales at tage afsted alene med nogle af sine børn, hvis man har flere af dem med stor aldersspredning. Vi fik så mange gode snakke sammen om alt muligt og havde bare tid og nærvær til at være sammen. Fantastisk