søndag den 8. august 2010

Sport og svømning

til børn med sansemotoriske problemer? Det har jeg tænkt længe over og det afhænger af mange vinkler. Hvor hårdt ramt er barnet af sansemotoriske problemer? Hvilke interesser har det? Hvordan sikres det, at barnet udfordres tilstrækkeligt i forhold til at få flest sejre? Alt for mange motoriske nederlag er ikke sagen for børn, der i forvejen har lavt kropslig selvværd.



Mellemste søn er ikke specielt god til fodbold, men mange af hans klassekammerater og venner går op i spillet med liv og sjæl. Mellemste søn er med et par gange om dagen, men det siger ham ikke så meget andet end han gerne vil være sammen med sine venner. Vi træner i øjeblikket også rigtigt meget herhjemme i forhold til de samsynsmæssige problematikker, som dog er ret aftagende efterhånden. Han skal testes igen i midten af juni. Jeg er spændt på hvordan det går.

Han går derfor til svømning, hvilket er helt fantastisk for ham. Han har gået med skiftende klassekammerater i over 1 år. Efter sommerferien holder kammeraterne op, men han fortsætter fordi han er så tæt på at blive en habil svømmer. Han er i sit rette element og rigtig god til at svømme uden bælte. Nu skal de forskellige svømmearter indøves korrekt og derfor har vi meldt ham til et niveau højere næste gang. Han glæder sig meget til at fortsætte. På den måde vil han også være blandt de bedste, når der indføres obligatorisk svømmeundervisning i 3. klasse. Jeg tror, at det er vigtigt at de mærker, at de bliver fuldt fortrolige med og rigtigt gode til én motorisk udfoldelse, hvis det overhovedet kan lade sig gøre. Derfor skal han finde sine egne nicher, hvor han kan opleve motoriske sejre.