I dette indlæg vil vi kigge nærmere på de symptomer og muligheder, der findes for at træne en umoden vestibulær sans hos et skolebarn. En umoden vestibulær sans har en afgørende indflydelse på barnets motorik og evne til hurtigt at kunne skifte retning.
Børn kan have sansemotoriske problemer i mange variationer og sammenhænge. Der kan være mange kendetegn og intet barns sansemotoriske problematik ville ligne et andet barns fuldstændigt, hvis man lavede en undersøgelse med det formål at finde ens symptomer på sansemotoriske problemer. Sansemotoriske problemer er defineret ud fra forstyrrelser i den vestibulære, den taktile og den kinæstetiske sans. Der kan være dominans indenfor én eller flere af sanserne. Det varieres i det uendelige og der skal en særlig grundig undersøgelse til præcist at fastlægge hvor de sansemotoriske problemer giver flest problemer.
Symptomer på en umoden vestibulær sans
støder ofte ind i kammeraterne under leg, hvor der løbes
falder ofte over små ujævnheder i gulvet, over små overflader
har dårlige faldreflekser og slår sig ofte hårdt under fald
har svært ved at sidde stille og rigtigt på stolen
kan have svært ved at koncentrere sig
kan have svært ved at modtage en fælles kollektiv besked på klassen eller i sfo´en
har svært ved at bevæge sig i uvante rum
Der er to typer problemer med den vestibulære sans: Nogle oplever de får for meget og for kraftig stimulering (hypervestibulær) – og andre for lidt (hypovestibulær).
"For meget " skal forståes således, at en normal køretur for os voksne svarer til en tur i rutchebanen. Det kan også sammenlignes med at den mindste hvisken fra deres vestibulære sans forstærkes til et RÅB. En hurtig bevægelse kan virke meget overvældende hvorfor barnet ofte ikke kan lide at suse rundt i skolegården, sjippe, være på fodboldbanen eller andre fysiske lege.
Ved "for lidt" skal det forståes sådan, at informationsmængden er for lille. Disse børn har skruet ned for lyden. De kan faktisk ikke høre forskel før man RÅBER HØJT og LÆNGE. Det kan opleves som en svag hvisken.